SORULAN SORU

Zikrullahın belli bir adabı ve kuralları var mıdır?

CEVAP

Nasıl namazın tadili erkânı varsa, uymak, riayet etmek gerekiyorsa, zikrullahın da edep ve adabı vardır. Edep ve adabın olmadığı yere maneviyat gelmez.

Zikir yapılırken halaka olunur bu halaka-i zikri yaptıran zakir, halakanın kendisine göre sağına çavuÅŸunu alır. Ä°lahiciler ilk halakaya çavuÅŸun yanına oturur. Varsa ilahicilerden sonra o bölgede bulunan dergâhın dedesi, babası oturur. (büyüÄŸü)

Ondan sonra esmayı iyi vurabilen derviÅŸler zakir tarafından ilk halakaya alınır. Misafir olan zakir varsa o da o bölgenin zakirinin sol tarafına alınır.

Misafir derviÅŸler varsa onlarında müsait olanları ilk halakaya alınır. Geride kalan derviÅŸler ikinci ve üçüncü halakayı oluÅŸtururlar. Bundan sonra silsile-i-saâdet üzere bağışlama yapılır.

Üç ihlâs bir fatiha okunur. Peygamberimize ve bütün peygamberlerin ruhlarına, melaikeyi kiramın ruhaniyetlerine, sahabelere, imamlarımıza, pir ve piranların, bütün mümin ve müminatın, Müslim ve müslimatın ruhlarına hediye edilir. Bağışlamaların ardından toplu halde tövbe-i istiÄŸfar edilir. Günahlardan af talep edilir. Sırasıyla deÄŸiÅŸik esmalar, cehri (yüksek sesle ) okunur.(Üç er defa veya daha uzun okunabilir)

Ä°lahiciler ve esmayı güzel vuran derviÅŸler uygun yerlerde bulunursa orada muhabbet olur, bereketli olur. Bu da halakanın edepleridir. Zikir yapılırken zakirin çıkardığı sesin altında kalmak nefistendir. Üstüne çıkarsak da nefistendir. Zakirin verdiÄŸi sesin aynısı çıkarılmaya çalışılır.

DerviÅŸ zikir yaparken ölçü; Bir kulağı yanındaki derviÅŸin çıkardığı seste, bir kulağı da ilahide olmalıdır. Böyle olursa hiçbir zaman nefsine uymamış olur.

Halakada zikir yaparken derviÅŸ; hal ve davranışlarıyla herkese örnek olmalıdır. Sadece kendini deÄŸil, bütün arkadaÅŸlarını düÅŸünmeli. Ona göre zikir yapmalıdır. Esasen halaka-i zikir yapmak için ağızdaki dilin oynaması ve kiÅŸinin bunu duyması yeterlidir. Evde dersimizi yaparken en azından böyle çekebiliriz. Fakat halaka-i zikir yapılırken zakire tabi olunur. Nasıl camide imama tabi oluyor, onun yaptığını yapıyorsak; zikirde de zakire tâbii olunur. Fakat ÅŸu da var ki bazı evlerde zikir yapılırken diÄŸer haneleri rahatsız edecek kadar bağırarak zikir yapılması caiz deÄŸildir. Bunlara da zakirlerin dikkat etmesi gerekir.

Ayakta zikir yaparken de eller namazdaki gibi baÄŸlanır. BaÅŸ kalbin üstüne vurarak zikir yapılır. Bu da dengesizce deÄŸil sanki buÄŸday baÅŸaklarının bulunduÄŸu ekin tarlasına rüzgârın vurmasıyla nasıl sallanıyorsa başı o ölçüde ve dengeli olarak sallanır.

Åžu var ki: Belden aÅŸağısı hareket ettirilmez çünkü bu raksa girer ki bu caiz deÄŸildir. Otururken zikir yapılırken yine baÅŸ kalbin üzerine doÄŸru zikir yapılır. Eller namazda ki tahiyyat oturuÅŸu gibi dizlerin üzerine konur hoplayarak zıplayarak acayip sesler çıkarılmaz. Bunlar caiz deÄŸildir. Zikir yapanların dikkatini çekecek ÅŸekilde aşırı bağırarak ve vücudu hareket ettirmek doÄŸru deÄŸildir. CoÅŸkulu ve aÅŸk ile zikrullah yapılır. Ancak, zikrullah içerisinde bağırmak, kendini yerlere atmak, adap dışı hal ve hareketler asla tasvip edilemez. Bu tür davranışlar nefsi bir hisse kapılıp yapılır ve riyadır.




Okunma Sayýsý : 5655

Soru Tarihi: 2/8/2017

Yorumlar
Bu soruya ait yorum bulunmamaktadýr.
Bir Yorum Yazýn
Adý Soyadý *
E-Posta *
Yorum *