SORULAN SORU

Her iÅŸi maneviyata teslim ettim deyip bir fiil göstermeden gelecek yardımı beklemek sonrada olmadı mı maneviyat izin vermedi demek doÄŸru bir davranış mıdır?

CEVAP

Sonsuz güç ve kudret sahibi olan Cenab-ı Allah’tır. Onun izni inayeti olmadan bu âlemde bir yaprak dahi kımıldayamaz. Ayeti Kerimede Cenab-ı Allah;

“Gaybın anahtarları Allah’ın yanındadır: Onları O’ndan baÅŸkası bilemez. O karada ve denizde ne varsa bilir; O’nun ilmi dışında bir yaprak bile düÅŸmez. O yerin karanlıkları içindeki tek bir taneyi dahi bilir. YaÅŸ ve kuru ne varsa hepsi apaçık bir kitaptadır.”[1] Buyurmaktadır.

Bir baÅŸarıda yapılan bir iÅŸte yapan da, baÅŸarıyı elde edende Allah(cc) tır. Yaratmak Allah'a hastır ve O’nun eÅŸi, benzeri, yardımcısı, ortağı yoktur.

Bir insan yapacağı bir iÅŸi cüzi iradesiyle ortaya koymazsa Külli irade Sahibi Allahu Teâlâ yardım etmez. Kul gayretten sorumludur, yaratmak Allah’a mahsustur. Ä°kisi birbirine paraleldir. Biz yapacağımız bir iÅŸte zahiri tüm sebepleri yerine getiririz daha sonra Allahu Teala ya tevekkül ederiz. Ayeti Kerimede Cenab-ı Allah;

“Bir toplum kendisindekini deÄŸiÅŸtirmedikçe Allah onlarda bulunanı deÄŸiÅŸtirmez.” [2]

“Bu durum, Allah'ın bir kavme verdiÄŸi nimeti, onlar kendilerini deÄŸiÅŸtirmedikçe deÄŸiÅŸtirmemesinden dolayıdır. Gerçekten de Allah hakkiyle iÅŸiten, her ÅŸeyi bilendir.” [3] buyurmaktadır.

Cennet Mekan Abdullah Baba (ks) Hz.leri;

“Evladım, Nasıl aÄŸlamayan bebeÄŸe meme vermezler ise, çaba gayret göstermeyene de nimet verilmez.” DemiÅŸtir.

MürÅŸid-i Kamil olan zatlar Külli Ä°radenin insana ulaÅŸan sebepleridir, vesileleridir. Allah’ın emriyle hareket ederler. Hz. Mevlâna bu hali bir misâl ile açıklar:

“Denizde iki varlık düÅŸününüz. Birisi bir insan;  kulaç atıyor, yüzerek sahile ulaÅŸmak istiyor. DiÄŸeri ise bir tahta parçası. Bu ikincinin bütün hareketi denizdendir, kendinden deÄŸil.” [4]

Biz öÄŸrenci olarak gireceÄŸimiz sınava çalışmayalım daha sonra maneviyat bizi bıraktı ya da maneviyat bizi geçirdi diyelim. Böyle bir düÅŸünce tarzı olabilir mi? O zaman BaÅŸta Peygamber Efendimiz olmak üzere tüm peygamber efendilerimiz, mürÅŸidi kamil olan zatlar neyin mücadelesini verdiler. Evlerinde otururlardı da hiçbir mücadelenin içinde olmazlardı. Onlar gece gündüz demeden Dini Mübin islam için çalıştılar, evlerinin rızkını temin için çalıştılar.  Her ÅŸeyi yaratan Allahu Teâlâ’dır. Ä°stese bize her ÅŸeyi yoktan var edip önümüze koyabilir. Ona zorluk yoktur.  Zorluk bizedir. Gayret bizedir. Gayret göstermeyene, mücadele etmeyene dünyevi ve uhrevi nimetleri ulaÅŸması çok zordur. Ä°ÅŸte MürÅŸidi kamil olan zatlar bu nokta bir vesiledir. Bizler vesileye yapışmayalım, sebepleri iÅŸlemeyelim ondan sonra Allahu Teâlâ’dan rahmet bekleyelim.

Mevlana Hazretleri diyor ki;

“Sebep adına bir ÅŸey koymamışınken istiyorsun, Birde Allah’a iftira ediyorsun.” Buyuruyor.

Sebepleri işlerken helal dairede olmak zorundayız. Cennet Mekan Abdullah Baba (ks) Hz.leri;

“Bir insan girdiÄŸi bir sınavda kopya çekse Haram olur evladım, bunlar veballi iÅŸlerdir.” derdi. Soruları çalıp insanlara dağıtan, hedeflerine ulaÅŸmak adına her ÅŸeyi mubah sayan hainleri görünce üstadımız Cennet Mekan Abdullah Baba (ks) Hz.lerinin kıymetini, doÄŸru islam anlayışının nasıl olması gerektiÄŸini bir kez daha anlıyoruz.

Tasavvuf yolu miskinlik, tembellik, baÅŸkalarının sırtından geçinme yolu deÄŸildir. Dava adamıyım, derviÅŸim diyene tembellik yakışmaz. Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed (sav)  zamanında müslüman olan insanlar ona biat edince, Allah'ın emir ve yasaklarına riâyet edeceklerine ve tembellikte bulunmayacaklarına, tembellik yapmayacaklarına dair biat ediyorlardı. [5],

“Allah’ım! Acizlikten, tembellikten, korkaklıktan, ihtiyarlayıp ele avuca düÅŸmekten ve cimrilikten Sana sığınırım. Kabir azabından Sana sığınırım. Hayat ve ölüm fitnesinden Sana sığınırım.” [6] Buyuruyor Hz. Peygamber.

DerviÅŸlik yolu aÅŸk yolu, çalışma yolu, mücadele yoludur. DerviÅŸler, Allah aÅŸkıyla çaba gayret gösterirler. Çalışmanın sonunda çıkan tüm eserler kullar beÄŸensin diye deÄŸil Allah beÄŸensin, Yüce yaratıcıya layık olabilmek içindir. Ebu Ali Er-Rüzbari (ks) Hz.leri;

“Tasavvuf bütünüyle cehd [7] ve emekten ibarettir. Ona vurdumduymazlık ve tembellik karıştırmayın.” Buyurmaktadır.

Bu tembelliÄŸin adına “teslimiyet ve kulluÄŸumuzun aczi” demek ahkâm kesmekten öteye geçmeyecektir.

Cennet Mekan Abdullah Baba (ks) Hz.lerine bir dervişi gelerek; Efendi Baba rahatsızlandım, bir himmet edin şu rahatsızlıkta kurtulayım, dedi.

Cennet Mekan;

Evladım doktora gittin mi? Ä°lk önce doktora gidip hastalığının ÅŸifasını, çaresini araman lazım. Siz himmet ederseniz geçer baba demekle olmaz oÄŸlum öyle, DemiÅŸtir.

Cenab-ı Rahman olan Allah arzı yaratmış, düzene sokma görevini Peygamber Efendimiz baÅŸta olmak üzere insana vermiÅŸtir. Hz. Mehdinin zuhurunu yalnızca bekliyor muyuz? Hem kendimizi hem de toplumuzu Hz. Mehdinin zuhuruna hazır hale getirecek maddi manevi cabanın içersin demiyiz. Cennet Mekan Abdullah Baba (ks) Hz.lerinin her dem söylediÄŸi ÅŸu dizeler bize günümüzü ne güzel anlatıyor;

Gurrab gibi ötmeyle

Tembel tembel yatmayla

Helal haram yutmayla

Cennet cemal bulunur mu?



[1] En'am suresi 6/59

[2] Rad Suresi 11

[3] Enfal Suresi 53

[4] Ä°kinci insan MürÅŸidi kamillerdir.

[5]  Ahmed b. Hanbel, III, 322, 340, V, 325

[6] Müslim, Zikir, 50

[7] Cehd: çalışma, çabalama




Okunma Sayýsý : 3895

Soru Tarihi: 3/2/2018

Yorumlar
hatice Kübra

Allah sizlerin iyligini arttırsın bizlerede böyle hizmetler nasip eylesin

Bir Yorum Yazýn
Adý Soyadý *
E-Posta *
Yorum *