SORULAN SORU

Abdullah Baba hangi tarikatın şeyhidir? On iki tarikattan mesulse kişi hem Kadiri hem Nakşi dersi alabilir mi?

CEVAP

Cennet Mekân Abdullah Baba (ks) Hz.lerinin ifadesiyle; Tarikat, Allah giden yoldur. Allah-ü Teâlâ Hazretleri:

“Ve Biz, sizin her birinize bir Åžeriat ve bir minhac (yol) tayin ettik” [1] buyuruyor. Bu yoldan kasıt Allah’a giden yoldur, yani Tarikat ’tır.

Tarikat, Rasulullah’ın (sav) Efendimizin sünnetlerini ihya etmek ve ahlâkı ile ahlaklanmaktır. Tarikat Pirin piran Efendilerimizin yolundan gitmektir. Dolayısıyla tarikata giren bir kimse Allah’a dostluk yoluna, Allah’a vuslat yoluna girmiÅŸ demektir.

Rasulullah (sav) Efendimiz Çihâr Yâr-i Güzîn Efendilerimize dört ayrı tarik göstermiÅŸ ve dördünü de bu tarikler üzerinden Allah-ü Teâlâ Hz.lerine vasıl etmiÅŸlerdir.

Hz. Ömer ile Hz. Osman Efendilerimiz tarikatlarının uygulaması çok ağır olduÄŸundan dolayı Hz. Ömer ile Hz. Osman’ın tarikleri kaybolmuÅŸtur. O tariklerden hiçbir kimse irÅŸad olunmadığı için ÅŸimdi onların vekilleri, tasarruf ve irÅŸad ile memur deÄŸillerdir.

Peygamber (sav) Efendimiz vakt-i saâdetlerinden Eba-Müslim zamanına gelinceye kadar Tarikat-i Aliye biri gizli ve diÄŸeri açık olmak üzere iki idi.

Eba Müslim’den sonra, oniki tarikat zuhur etmesinin sebebi ve hikmeti ÅŸudur:

Fahr-i-âlem (sav) Efendimizin sülalesinden on iki imam zuhur etmiÅŸtir. Dördü Hz. Ebubekir(ra)Efendimizin tarikinden ve sekizi Hz. Ali (ra) Efendimizin tarikinden süluk görmüÅŸlerdir. Süluklarindan sonra, bunlarında ciharı yâri Güzin Efendilerimiz gibi, her birilerinin tecellileri baÅŸka olduÄŸundan, Cenabı Hak kendi tecellilerine göre keyfiyetsiz olarak birer tarik göstermiÅŸti. Bundan dolayı, kendilerine yakın olan kimselere, sırren o tarik üzere telkin buyurur ve sulük gösterirlerdi. Lakin zahirde açıklamazlar, kendileri süluk gördükleri tarikten görünürlerdi. Çünkü o vakitler:

‘Bunlar, Hz. Ebubekir (ra) ve Ä°mam Ali (ra) Hz. leri tarikinden ileri geçip, kendiliklerinden tarik icad ettiler. Tarik-i Muhammediye’yi bırakıp, batıl yola gittiler.’ diye halk arasında bir fesada sebep olmamak için, bunu açıklamazlardı. Bundan dolayı, o zaman iki tarikattan baÅŸka, vuslat yolu yoktu. Sonra, yeniden cehalet vakti geldi, çattı ve Eba-Müslim’in ortaya çıkmasına kadar, mü’min ve muvahhit olan kimseler, hücrelerinde ibadet ve ta’atle meÅŸgul olmaya ve hallerini kimseye açıklamamaya baÅŸladılar.

Eba- Müslim’in ortaya çıkması üzerine, kitapların haber verdikleri gibi ÅŸeriat-ı mutahhara, ilerledi, doÄŸuyu ve batıyı tuttu. O zaman fasıklar, facirler ve münafıklar birer tarafa dağıldılar ve periÅŸan oldular. Bundan sonra, mezkûr imamların her birerlerinin tecellisinde bir pir zuhur etti ve 12 tarik böylece meydana çıktı. [2]

Cennet Mekan Abdullah Baba (ks) Hz.leri;

“Allah’ın bütün evliya kulları Muhammed-ül Mustafa’nın tellallarıdır. Efendimiz (sav) sevilmedikçe, sünnetleri ihya edilmedikçe Allah’ı sevmek mümkün deÄŸildir. Zira tarikat-ı aliyenin bânisi (kurucusu) Rasulullah (sav) Efendimizdir.

O’ndan sonra Hazreti Ebubekir (ra) ve Hazretleri Ali (kvc) Hazretleri tarafından, iki koldan kıyamete kadar devam edecek olan bu mübarek yol, çeÅŸitli isimlerle anılmışlardır. ÖrneÄŸin; “Kadiri, Rufai, NakÅŸibendi, Mevlevi… gibi” (Allah onlardan razı olsun). Ancak bunlar arasında hiçbir zaman ayrıcalık yoktur. Gaye, Allah ve Resulü’ne vasıl olabilmektir.

Bunun gayrında, kendisine menfaat saÄŸlamak için çalışanların sonu, hem bu dünyada hem ahirette hüsrandır. Ä°nsanlar bu hüsrana uÄŸramak istemiyor iseler, kendilerine, Allah-u Teâlâ Hazretlerinin sıfatlarında fani olmuÅŸ, Rasulullah (sav) Efendimizin varisi olan, Velayet veya Veraset nuruyla kemale ermiÅŸ, irÅŸada yetkili bir zât bulmalıdır. DeÄŸilse hakikate ermek mümkün deÄŸildir.” BuyurmuÅŸlardır.

Günümüzde bu tarikat yolunda, bu Allah’a vuslat yolunda temel olan on iki yol vardır. Dört Tanesi Hz. Ebubekir (ra) Efendimizin meÅŸrebinden gelir, sekiz tanesi Hz. Ali (kvc) Hz.lerinin meÅŸrebinden gelir.

1-        Abdülkadir Geylani (ks)                      Geylani

2-        Ahmet el Kebiri Rufai (ks)                   Rufaii

3-        Ahmet el Bedevi (ks)                           Bedevi

4-        Ä°brahim Dussuki (ks)                            Dussuki

5-        Hasan Aliyüs Åžazeli (ks)                      Åžazeli

6-        Bahaüddini NakÅŸibendi (ks)                 NakÅŸibendi

7-        Necmüddüni Kübra (ks)                       Kübrevi

8-        Mevlana Celaaddini Rumi (ks)             Mevlevi

9-        Muhammet BektaÅŸi (ks)                       BektaÅŸi

10-     Hacı Bayram Veli (ks)                           Bayrami

11-     Sadüddin Cibavi (ks)                            Sadiye

12-     Aziz Mahmud Hudayi (ks)                     Celveti

Cennet Mekan Abdullah Baba (ks) Hz.leri Hem Kadiri Hem Rufai meÅŸrepli bir MürÅŸidi Kamil bir zattır. MürÅŸidi Kamil olma sürecinde Bilal Baba’dan Kadirilik meÅŸrebini, Çorumlu Hacı Mustafa Efendi Hz.lerinden Rufailik meÅŸrebini almıştır. Cennet mekân dokuz pirandan irÅŸat yetkisi alarak ders verme salahiyetine sahiptir.

KiÅŸi hem Kadiri hem NakÅŸi dersi alabilir mi?

KiÅŸi bir mürÅŸidi kâmile müntesip olduysa istidadı hangi yöne meyilliyse üstad kiÅŸiyi o yönde o istidat üzere yetiÅŸtirir. Ä°lla nakÅŸi dersi ayrı kadiri dersi ayrı olacak diye bir kaide yok. Üstadımıza dokuz piran yetki verdiÄŸi için kiÅŸinin istidadı hangi yöndeyse o yönde yetiÅŸtirir. Dersini deÄŸiÅŸtirecekse de o mürÅŸidi kâmil deÄŸiÅŸtirir.

 

 

Konuyla ilgili benzer sorular:

Peygamber Efendimiz zamanında tarikat var mıydı? Varsa eÄŸer Peygamber Efendimizden itibaren tarikatlar bu güne kadar nasıl gelmiÅŸtir?





[1] Maide Suresi 48

[2] Miftah-ül Kulüb syf 220




Okunma Sayýsý : 10757

Soru Tarihi: 5/2/2017

Yorumlar
Bu soruya ait yorum bulunmamaktadýr.
Bir Yorum Yazýn
Adý Soyadý *
E-Posta *
Yorum *